dilluns, 19 d’agost del 2013

Recomanem: El Guardià


A ca nostra, ço és, a les Comarques Centrals del País Valencià, la música festera morocristiana no sols és un acompanyament líric de festes, comparses i esquadres. Ací marxes mores, marxes cristianes i pasdobles acaben devenint per a la nostra col·lectivitat en veritable identitat nacional. Fet i fet una cosina meua no es cansa de repetir una i mil vegades, que si en qualsevol àgape, enllaç o dinar algú punxa una marxa mora,  ni tan sols siga el celebèrrim Paquito el Chocolatero, és just i necessari eixir i desfilar-lo, de la mateixa manera que a les terres d’enllà el Sènia passa amb les sardanes.

A més aquesta música nostra té l’afegit, que de la mà de la Festa, el seu corpus musical no para de créixer any rere any, gràcies al bon fer dels nostres compositors. És així com músics, festers i aficionats podem gaudir de perles com les que es troben al sí del CD El Guardià, enregistrat pel Cercle Musical Primitiva d'Albaida, sota la batuta de Saül Gómez i Soler, i amb producció de l’Obra Social de la Caixa d’Ontinyent. Al respecte resta apuntar, com aquest fou enregistrat al Teatre Echegaray d’Ontinyent l’11 de maig de 2013, i queda lligat a la Comparsa Asturs, d’on enguany sorgiran l’ambaixador i el banderer cristià de les properes festes ontinyentines.

Al seu interior hom podrà localitzar tres peces del seu director Saül Gómez, un dels joves compositors valldalbaidins amb major projecció, com són Schukran (MM, 2011), El Bote (PD) i El Guardià (MC, 2013); a les quals s’hi sumen peces de destacats compositors com Daniel Ferrero amb Cándido (MC, 2007); Miguel A. Sarrió amb Asturs d’Ontinyent (MC, 1995); Francisco Valor Llorens amb Cavallers de Llúria (MC, 2012); entre d’altres. 

Atenció especial mereix la marxa Andelma (MM, 2012), de la jove compositora de Guadassèquies Àngela Gómez Vidal, una de les poques dones que s’atreveix en la composició morocristiana, i a la qui li augurem un gran futur.