A ca nostra, ço és, a les Comarques Centrals
del País Valencià, la música festera morocristiana no sols és un acompanyament
líric de festes, comparses i esquadres. Ací marxes mores, marxes cristianes i
pasdobles acaben devenint per a la nostra col·lectivitat en veritable identitat
nacional. Fet i fet una cosina meua no es cansa de repetir una i mil vegades, que si en qualsevol
àgape, enllaç o dinar algú punxa una marxa mora, ni tan sols siga el celebèrrim
Paquito el Chocolatero, és just i
necessari eixir i desfilar-lo, de la mateixa manera que a les terres d’enllà el
Sènia passa amb les sardanes.
A més aquesta música nostra té l’afegit,
que de la mà de la Festa, el seu corpus musical no para de créixer any rere any,
gràcies al bon fer dels nostres compositors. És així com músics, festers i
aficionats podem gaudir de perles com les que es troben al sí del CD El Guardià, enregistrat pel Cercle
Musical Primitiva d'Albaida, sota la batuta de Saül Gómez i Soler, i amb producció
de l’Obra Social de la Caixa d’Ontinyent. Al respecte resta apuntar, com aquest
fou enregistrat al Teatre Echegaray d’Ontinyent l’11 de maig de 2013, i queda
lligat a la Comparsa Asturs, d’on enguany sorgiran l’ambaixador i el banderer
cristià de les properes festes ontinyentines.
Al seu interior hom podrà localitzar
tres peces del seu director Saül Gómez, un dels joves compositors
valldalbaidins amb major projecció, com són Schukran
(MM, 2011), El Bote (PD) i El Guardià (MC, 2013); a les
quals s’hi sumen peces de destacats compositors com Daniel Ferrero amb Cándido (MC, 2007); Miguel A. Sarrió amb
Asturs d’Ontinyent (MC, 1995);
Francisco Valor Llorens amb Cavallers de Llúria (MC, 2012); entre d’altres.
Atenció
especial mereix la marxa Andelma
(MM, 2012), de la jove compositora de Guadassèquies Àngela Gómez Vidal, una de
les poques dones que s’atreveix en la composició morocristiana, i a la qui li
augurem un gran futur.